Obchodná marža predstavuje rozdiel medzi tržbami za tovar a nákladmi na jeho obstaranie. "Lepšie
vystihuje význam jednotlivých obchodníkov, keďže neobsahuje tržby za
služby (napríklad z prenájmu ako v Tescu) či za produkciu vlastných
výrobkov (ako v Milk-Agro alebo Yeme)," uviedol analytik FinStatu
Pavol Suďa. Tretiu najvyššiu obchodnú maržu si vlani zapísal reťazec
Kaufland, ktorý sa tak dostal za druhé Tesco do tesného závesu.
Podľa celkových tržieb zostáva na slovenskom trhu najväčším obchodníkom
Tesco, ktoré v posledných troch rokoch prekračuje hranicu 1,4 miliardy
eur. Lidl sa však vlani britskému reťazcu s tržbami viac ako 1,35
miliardy eur výrazne priblížil. Tržby vyššie ako miliardu eur mali aj
reťazce COOP Jednota a štvrtý Kaufland.
"Z toho, ako sa na tunajšom maloobchodnom trhu darí Lidlu a
Kauflandu, sa teší hlavne Dieter Schwarz, jeden z najbohatších nemeckých
biznismenov, ktorý obe siete ovláda. Schwarzove reťazce v účtovnom roku
2019, ktorý sa skončil 29. februára, dosiahli tržby takmer 2,6 miliardy
eur. Ich obchodná marža prevýšila dovedna 700 miliónov eur. Britské
Tesco má oba parametre približne polovičné," spresnil Suďa.
Spoločný čistý profit Schwarzových reťazcov podľa analytika neustále
stúpa a už tri roky prevyšuje 160 miliónov eur. Ich celkový čistý zisk
za uplynulých päť rokov presiahol trištvrte miliardy eur. Takmer celú
sumu si akcionár z reťazcov vybral, hlavne vo forme dividend, ale aj cez
zníženie základného imania, ku ktorému pristúpil v roku 2018. Tesco v
rovnakom období zarobilo niečo vyše 341 miliónov eur a na dividendách v
rokoch 2017 až 2019 vyplatilo spolu 368 miliónov eur. Rekordnú ziskovosť
vykazuje Lidl napriek tomu, že mu najrýchlejšie na trhu rastú počet
pracovníkov i celkové osobné náklady.